Digital influencers in the design of aesthetics and eating habits of young people and adults
Abstract
It is increasingly common for each digital influencer to be an "expert" where they will have followers who are interested in that particular subject, showing their food routine. Each influencer shows interest in a subject and will make their audience interested in that particular subject, this is what happens with "fitness bloggers". The objective of this study was to verify the relationship between the persuasion of digital influencers and the use of social networks and their influence on eating habits and the conception of the ideal body. This is a quantitative, descriptive and cross-sectional study. The sample consisted of 213 people, both sexes, aged between 18 and 35 years (22.4 ± 3.8). To carry out this research, an online questionnaire was used as a technique for data collection. The collected data were stored in a Statistical Package for the Social Sciences spreadsheet. There was a predominance of females (63.8%), when asked what type of profile you prefer to follow, most respondents follow artists (46.9%) followed by bloggers (24.4%), and a minority ( 17.4%) said they looked for nutritionists. In the end, it was possible to infer that there is an influence of the media on eating habits and on the conception of the ideal body of the people evaluated.
References
-Almeida, D.A. O fenômeno fitness no Instagram: uma análise informacional TCC. Universidade Federal do Ceará, Curso de Graduação em Biblioteconomia. Fortaleza. 2017.
-Barbosa, M.N.D. Instagram: as publicações de amigos virtuais como ativadores do consumo de usuários. Dissertação de Pós-graduação em Cognição, Tecnologias e Instituições. Universidade Federal Rural do Semi Árido. Mossoró. 2019.
-Barbosa, B. R. S. N.; Silva, L. V. A mídia como instrumento modelador de corpos: Um estudo sobre gênero, padrões de beleza e hábitos alimentares. Razón y Palabra. Vol. 20. Núm. 94. p. 672-687. 2016.
-Caetano, D. C. Comportamento informacional no uso de redes sociais virtuais como fonte de informação. TCC de Biblioteconomia. UFPE. 2018.
-Costa, M.L. Associação entre o uso de mídias sociais e comportamento alimentar, percepção e checagem corporal. TCC. Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Santa Cruz. 2018.
-Crescitelli, E.; Tagawa, Y.A influência dos blogs na decisão de compra: um estudo exploratório no segmento de beleza. Comunicação & Sociedade. São Paulo. Vol. 37. Num. 2. 2015. p. 49-79.
-Lima, G.S. Blogueiras fitness no instagram: a construção de um estilo de vida. TCC. Universidade de Brasília. Brasília. 2016.
-Magalhaes, L.M.; Brasil, A.C.; Tiengo, A. A influência de blogueiras fitness no consumo alimentar da população. -Revista Brasileira de Obesidade, Nutrição E Emagrecimento. São Paulo. Vol. 11. Num. 68. 2017. p. 685-692.
-Mota, J.D.J.O.; Almeida, L.C.; Neves, V.H.S., Silva, E.B.; Almeida, D.O. Análise de conteúdos de posts sobre alimentação divulgados por influenciadoras digitais na rede social Instagram. DEMETRA: Alimentação, Nutrição & Saúde. Vol. 14. Num. 3. 2019. p.1-18.
-Munhoz, M.P.; Anjos, J.C.; Gonçalves, R.D.; Lopes, J.F.; Celemi, L.G. Perfil nutricional e hábitos alimentares de universitários do curso de nutrição. Revista Saúde UniToledo. Vol. 01. Num. 02. 2017. p. 68-85.
-Pepe, P.S.; Castro, M.R.P. Percepção da influência de uma rede social no comportamento alimentar de graduandos do curso de nutrição de uma faculdade do DF. Monografia. Faculdade de Ciências da Educação e Saúde. Brasília. 2018.
-Rodrigues, F. P. O corpo ideal imposto pela mídia levando adolescentes do gênero feminino a obsessão pela forma física. Revista Científica UMC. Vol. 3. Núm. 3. 2018.
-Santos, S.; Silva, P.; Santos, J.; Gabriela P. uma análise sobre o marketing de influência na rede social Instagram.Artigo apresentado no Intercom-Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação. XVIII Congresso de Ciências da Comunicação na Região Nordeste. Intercom - Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação. Caruaru. 2016.
-Souza, P. B. M. O marketing digital sob a perspectiva das mídias sociais como fonte de informação para a decisão de compra no varejo de moda feminina. Mestrado em Administração. 2018.
-Vermelho, S.C.; Velho, A.P.M.; Bertoncello, V. Sobre o conceito de redes sociais e seus pesquisadores. Educação e Pesquisa. São Paulo. Vol. 41. Num. 4. 2015. p. 863-881.
Copyright (c) 2022 Wellington Danilo Soares, Fernanda Soares Oliveira, João Carlos Silva Almeida Júnior , Gabrielle Vilela Alcântara

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY-NC which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can bring about productive change as well as increase impact and impact. citation of published work (See The Effect of Free Access).